Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van bommeltje - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van bommeltje - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: Webmaster

14 Januari 2005 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De rondreis naar Nieuw Zeeland zit er bijna op. Het begon allemaal op 24 december toen ik naar Schiphol vertrok. Na een eerste vlucht van 11 uur hebben we tijdens de stop-over in Kuala Kumpur voldoende tijd om weer bij te komen in hotel "Equatorial". In de avond gaan we weer verder met het tweede gedeelte van de reis. Hoewel enigszins vermoeid van de reis gaan we na aankomst in het "Kiwi International hotel" in Auckland, met een groepje direct op verkenning uit. Ook de komende dagen hebben we tijd om de bezienswaardigeheden van Auckland te bekijken. We bezoeken o.a. de 328 m. hoge Skytower, Parnell (een wijkje met idyllische huizen) en Mount Eeden, waar vandaan je een schitterend uitzicht hebt over de uitgestrekte stad. Ook breng ik een bezoek aan het diepzee-aquarium van Kelton's Underwaterworld.
Na Auckland rijden we via de westkust van het North Island naar het Waipoua forest in het noorden, waar oa. de hoogste (51 m) en de oudste (1500 jaar) Kauri-boom te zien zijn. Vandaar rijden we naar "Pinewoord's Lodge" in Paihia. Hier maken we een boottocht door de Bay of Islands. Bij terugkomst worden we afgezet in Russell, de eerste hoofdstad van Nieuw Zeeland.
Natuurlijk bezoeken we hier ook Waitingi, waar in 1840 is hier het vredesverdrag tussen de Engelsen en de Maori's gesloten. Van het park lopen we door o.a. een Mangrovebos naar de Haruru waterval.
Na Paihia zakken we weer af naar Rotorua. Het weer is omgeslagen als we in Rotorua zijn aangekomen. In de stromende regen bezoeken het Agrodome en het Te Whakarewarewa-park, met o.a. hete modderpoelen en spuitende geisers. Ook is er een cultureel Maoricentrum. In de marae (gemeenschapshuis) wordt een maori-show opgevoerd.

Vrijdag, 31 december: Al vrij snel stoppen we voor een wandeling door het thermale park Wai-o-tapu met o.a. de kleurrijke champagnepoel. Om 10:00 u. wordt daar ook de nabijgelegen Lady Knox-geyser m.b.v. zeepsop geactiveerd. Na een korte rit stoppen we opnieuw voor een wandeling, deze keer langs de Hukawatervallen en de Waikaro-rivier. Aan het eind van de middag komen we aan bij de "Discovery Lodge" aan de rand van het Tongariro National Park. Het is mooi, helder weer zodat we vanaf de lodge een schitterend uitzicht hebben over de vulkanen Mount Ruapehu en Ngauruhoe.
Zaterdag, 1 januari: Het regent weer flink, waardoor het bezoek aan het Tongariro Nationale Park beperkt blijft tot het informatiecentrum. We rijden direct door naar het "Masonic-hotel" in Napier aan de oostkust, waar wel de zon schijnt.
Zondag, 2 januari: In de ochtend bezoeken we de Jan-van-Genten kolonie op Cape Kidnappers. Op de rotskust verblijven duizenden vogels met hun jonge kuikens. 's Middags ga ik mee met een stadswandeling. Napier werd bij de aardbeving van 1931 grotendeels verwoest en is nadien weer herbouwd in art-deco stijl.
Maandag, 3 januari: Vanuit Napier rijden we in één keer door naar Wellington, waar we rond de middag aankomen bij "Halswell lodge". In de middag is er dan ook voldoende tijd voor een bezoek aan het enorme Te Papa museum.
Dinsdag, 4 januari: De ferry naar het Zuidereiland vertrekt pas om 14:00 u. In de ochtend kan de stad dus verder verkend worden met o.a. een bezoek aan de botanische tuinen en de parlementsgebouwen.
Dinsdag, 4 januari: Door de Cookstreet varen we in 3,5 uur vanuit Wellington naar Picton op het South Island. In Picton staat een nieuwe bus voor ons gereed en rijden we door naar het "Wakatu hotel" in Nelson.
Woensdag, 5 januari: Met onze bus gaan we naar Kaiteriteri, waar we overstappen op een boot. Deze watertaxi brengt ons naar het beginpunt van de wandeling in het Abel Tasman Park. De wandeling gaat van Torrent Bay dwars door dichte bossen naar Bark Bay, waar we weer door de boot worden opgepikt en teruggebracht worden naar Kaiteriteri.
Donderdag, 6 januari: Dwars over het eiland rijden we vanuit Nelson naar Cape Foulwind aan de westkust. Op de kaap liggen tientallen zeehonden met jong. Van hier rijden we verder langs de westkust naar het zuiden. Een volgende stop op de rit naar Greymouth is bij de Pancake rocks van Punakaiki. De rotsen liggen hier als 'pannenkoeken' op elkaar gestapeld. Vanwege laagwater zien we helaas niet het de spectaculaire 'blow hole's', als het water met veel kracht door de nauwe openingen wordt opgestuwd. Uiteindelijk bereiken we het "Revingstons hotel" in Greymouth.
Vrijdag, 7 januari: Als we nog verder naar het zuiden rijden komen we in het gebied van de Nieuw Zeelandse Alpen. Hier liggen ook de grote gletsjers. De eerste waarbij we stoppen is de Franz Josef Glacier. Door het slechte weer zien we de eindmorenen alleen vaag in de mist opdoemen. De volgende gletsjer is de Fox Glacier. In het gelijknamig dorpje aan de voet van de gletsjer overnachten we in het "Fox Glacier hotel". Na eerst de spullen op de kamers te hebben gebracht, volgen een korte wandeling door een gematigd regenwoud en een tocht naar de Fox Glacier.