Mallorca, Spanje - Reisverslag uit Lluc, Spanje van bommeltje - WaarBenJij.nu Mallorca, Spanje - Reisverslag uit Lluc, Spanje van bommeltje - WaarBenJij.nu

Mallorca, Spanje

Door: Webmaster

29 Oktober 2005 | Spanje, Lluc

Zondag, 23 oktober 2005: Ondanks dat we er ruim een half uur van tevoren bij de bushalte zijn, is het toch nog vechten om een plaatsje in de bus naar Deía. Het lukt om de laatste plaatsen in de bus te bemachtigen. Vanaf Deía wandelen we eerst langs de kust naar Lluc-Alcari en vervolgens via een oude handelsroute naar Sóller. Vlak voor Sóller ligt een sinasappelboerderij, waar het verse sap al klaar staat. Vanaf Sóller gaan we met een oud trammetje terug naar hotel "Sóller Garden" in Port de Sóller.
Maandag, 24 oktober 2005: Opnieuw weten we een plaatsje in de bus te bemachtigen. Deze keer rijden we oostwaarts naar het uitzichtspunt 'Mirador de ses Barques', waar de wandeling begint. Door oude olijfgaarden lopen we naar de sinasappelboerderij 'Balitx d'Avall', waarna de klim begint naar de Coll de Biniamar. Vanaf hier wandelen we over een hoog kustpad verder naar Cala Tuent. In de baai worden we weer opgehaald door een bus, die ons via een schitterende route terugbrengt naar Port de Sóller.
Dinsdag, 25 oktober 2005: Vandaag nemen we de bus naar het Cubermeer, vanwaar we over de oude pelgrimsroute teruglopen naar Sóller. De route gaat eerst omhoog naar de pas l'Ofre. Vanaf hier begint de steile beklimming naar de Piek l'Ofre op 1091 m. Boven op de piek is bijna het gehele eiland zien. Hierna begint de lange afdaling door de schitterende kloof Barranc de Biniaraix, die eindigt in het dorpje Biniaraix. Vandaar is het nog een klein stukje naar Sóller, waar we weer op het oude trammetje stappen.
Woensdag, 26 oktober 2005: Een rustdag vandaag, die ik gebruik om met de boot naar Sa Calobra te varen. Vanaf de boot heb je een mooi zicht op de grillige en steile noordkust van Mallorca. In Sa Calobra loop ik een stukje de smalle kloof bij Torrent de Pareis in, maar door het water in de kloof kom ik niet ver. Terug in Port de Soller ga ik nog even winkelen.
Donderdag, 27 oktober 2005: Opnieuw gaan we met de bus naar het Cubermeer. Vandaag lopen we de oude pelgrimsroute verder af naar het klooster in Lluc. Het eerste gedeelte van de route gaat gestaag omhoog naar de Coll dés Prat op 1205 m. Tijdens de beklimming zijn er steeds prachtige vergezichten en mooie wolkenformaties te zien. Na een lunch op de top dalen we door de bossen af naar het klooster, waar we ook overnachten.
Vrijdag, 28 oktober 2005: Vanaf het klooster volgen we een route omhoog door het karstlandschap met grillige rotsformaties. We wijken even van de route af voor een uitstapje naar de kameelberg 'Es Camel'. Vervolgens gaat de route verder door de bossen en door de open velden. Het laatst gedeelte lopen we in de felle zon zodat ik blij ben als we in Pollença aankomen, het eindpunt. Met de bus gaan we weer terug naar het klooster in Lluc.
Zaterdag, 29 oktober 2005: In de ochtend is er nog tijd om de staatsieweg te lopen bij het klooster voordat we om 11:45 u. met de bus naar Palma vertrekken. Het vliegtuig naar Madrid vertrekt keurig op tijd om 16:35 u. maar in Madrid moeten we een uur wachten waardoor we pas om 22:30 u. zullen landen op Schiphol.