Litouwen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van bommeltje - WaarBenJij.nu Litouwen - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van bommeltje - WaarBenJij.nu

Litouwen

Door: Webmaster

29 Juni 2006 | Litouwen, Vilnius

Gisterenavond zijn we met een oud vliegtuig van Modavia-air aangekomen in Vilnius. Vanaf hotel "Ecotel" lopen we 26 juni naar de binnenstad voor een eerste verkenning van de stad. De wandeling begint voor de witte kathedraal bij de tegel, die het eindpunt markeert van de menselijke keten die in 1989 gevormd is langs de grenzen van de drie Baltische Staten om hun vrijheid te bepleiten. De tocht gaat verder langs de Russisch-orthodoxe Sv. Dvasios cerkvé en de kapel met de afbeelding van de 'zwarte Madonna'. Na een lunch loop ik de 44 m hoge heuvel Gedimino op, vanwaar je een mooi uitzicht over de stad hebt. 's Avonds is er een traditionele Litouwse maaltijd; pannenkoeken met zure room.
Op 27 juni vertrekken we uit Vilnius richting de kust van Litouwen. De eerste stop is bij het 14de eeuwse kasteel van Trakai, de vroegere hoofdstad van Litouwen. De volgende stop is in de universiteitstad Kaunas. Een oude stad met mooie, van oorsprong Duitse Hanze-huizen rond het centrale plein. Het is inmiddels tegen de 30° gr zodat we na een korte rondwandeling een terrasje opzoeken voor de lunch. Na Kaunus stoppen we alweer snel bij het gedenkteken voor Fort negen, een vernietigingskamp uit WO-2. Dan rijden we in één keer door naar Klapeida, waar we op de veerboot naar de smalle landtong 'Kursiu nerija' stappen. Het is dan nog ca. 50 km rijden naar hotel 'Auksines Kopos' in Nida.
De volgende dag beginnen we omdanks de regen aan de fietstocht over de landtong. Al vlug loopt het fietspad dood bij een duin, zodat we besluiten om toch maar de regen af te wachten in Nida. Vanaf het overkapte terras hebben we mooi zicht op de gekleurde houten huizen en de bijzondere windvanen waar het dorpje om bekend is. Om 11:00 u. stopt het met regenen en fietsen we door de bossen naar Preila en vervolgens naar Pervelka. Hier stoppen we voor een wandeling door het duinengebied. Vanaf de hoge duintop 'Nagliy kopa' hebben we een schitterend uitzicht met aan één kant de Baltische Zee en aan de andere kant de Lagune.
Na Litouwen gaan 29 juni op weg naar Letland. Via de snelweg rijden we snel door tot we stoppen voor een lunch in Siauliai. Vervolgens stoppen we alweer snel bij de ‘Heuvel der Kruizen’. Op de Kryziu Kalnas zijn door de Litouwers herinneringskruizen neergezet. De Russen hebben de kruizen regelmatig weggehaald en verbrand maar steeds weer werden er nieuwe kruizen neergezet. Nu is het één (afval)berg van kruizen. Na de kruisberg komen we al snel aan bij de grens met Letland.