Letland - Reisverslag uit Riga, Letland van bommeltje - WaarBenJij.nu Letland - Reisverslag uit Riga, Letland van bommeltje - WaarBenJij.nu

Letland

Door: Webmaster

02 Juli 2006 | Letland, Riga

Kort nadat we op 29 juni de grens Litouwen – Letland hebben gepasseerd stoppen we bij het barokke paleis van Pilsrundãle. Het paleis is helaas al gesloten maar we kunnen een korte wandeling in de tuinen maken. Om 20:15 u. komen we dan aan bij hotel ‘Tia’ in Riga.
Op 30 juni beginnen we de verkenning van de stad met een oriëntatiewandeling. De wandeling gaat o.a. langs de zgn. ‘Drie Broeders’ (de oudste huizen in de stad, begin 1400) en het Raadhuisplein. Het meest opvallende gebouw op het plein is het ‘huis van de zwarte hoofden’, oorspronkelijk in 1344 gebouwd voor de Blackhead’s, een gilde van ongetrouwde kooplieden. Hier eindigt de wandeling en bezoek ik het museum over de Russische bezetting van Letland van 1941 tot 1991, dat ook aan het plein ligt. Na een lunch op een zonovergoten terras aan de voet van de kathedraal lopen we via het stadspark nabij het vrijheidsmonument naar de Alberta iela; de wijk met schitterende Judendstil-huizen.
De volgende dag trekken we de stad uit op excursie naar het ‘Gaujas nacionãlais parks’, nabij Sigulda. Allereerst maken we een korte stop bij de Gtmaa ala, de grootste ‘grot’ van het land. Een stukje verder ligt het Turaida Museum, een soort openlucht museum met ook de ruïne van een middeleeuwse Ordeburcht en een beeldentuin. Om 13:30 u. zijn we weer terug in Riga. Vanwege het mooi weer breng ik de rest van de dag op mijn gemak door in een van de vele stadsparken.
Op 2 juli trekken we weer verder naar Estland.