Marokko - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van bommeltje - WaarBenJij.nu Marokko - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van bommeltje - WaarBenJij.nu

Marokko

Door: Webmaster

24 Oktober 2009 | Marokko, Casablanca

In anderhalve week alle hoogtepunten van Marokke bekijken, betekent afzien. De beschikbare reistijd wordt verder ingekort door een vertraging van 18 uur op Schiphol in verband met het overlijden van de automatische piloot. Hierdoor vertrekken we pas op 14 oktober. Gelukkig winnen we 2 uur door het tijdsverschil. Na aankomst in Casblanca rijden we door naar Rabat voor een snelle bezichtiging van de hoogtepunten van de stad, waaronder de kasbah van Oudaïa en het mausoleum van Hassan II. In de schemer bezoeken we tenslotte nog de koningsstad Meknès voordat we doorrijden naar het hotel in Fès.
Voor deze koningsstad hebben we gelukkig 15 oktober gelukkig de hele dag de tijd. Allereerst gaan we naar het koninklijk paleis, de Joodse wijk en het uitzichtspunt op Borj Sud. In de middag trekken we de Medina in met zijn vele winkeltjes en werkplaatsen.
Op 16 oktober reizen we al om 7:00 u. verder naar de Romeinse opgraving Volubilis, dat we op de eerste dag door de vertraging hebben gemist. Dan volgt de lange rit over het Midden-Atlas gebergte (met zijn cederbossen) naar Erfoud in 'het grote Zuiden'. De volgende dag, 17 oktober, staan we nog vroeger op om de zon boven de zandduinen van Erg Chebbi op te zien komen. Bij terugkomst ontbijten we en rijden dan door naar Tinghir. Onderweg stoppen we bij een steenhouwerij, een systeem van waterputten, bezoeken de Todrakloof en wandelen we door een palmerie.
Op 18 oktober rijden we naar Ouarzazate, waarbij we onderweg '1000 kasbahs' zien. Ook bezoeken we de Dadèskloof met zijn bijzondere rotsformaties, het rozendorpje el-Kâa en bekijken we de kasbah Taourirt van binnen. Ouarzazate is het 'Hollywood' van Marokko; in het kleine stadje zijn veel filmstudio's gevestigd. Ook de kasbah van Ait Ben Haddou, die we op 19 oktober bezoeken, is het decor van menig film (gladiator, jewel of the nile). In de kasbah wonen nog 8 families, waarvan we er één thuis bezoeken. Vervolgens steken we in een stevige regenbui de Hoge Atlas over naar Marrakech. Voor deze bruisende stad hebben we op 20 oktober de hele dag te tijd. We bezoeken o.a. de Koutoubiya-moskee, de tombes van de Saadische koningen, het Bahia paleis en dwalen over het plein el Fna. En overal zijn de ooievaars(nesten) te zien.
Op 21 oktober rijden we verder naar Essaouira, waarbij we onderweg stoppen bij een coöperatie voor het verwerken van argania-olie. Vroeg in de middag komen we in Essaouira aan zodat we op ons gemak het dorpje aan de Atlantische oceaan kunnen bekijken. Langs de kust rijden we 22 oktober verder noordwaarts richting Casablanca met een stop bij een lokaal weekmarktje en in el-Jadida. In het stadje bekijken we de oude Portugese bastion en de cisterne. In het donker komen we aan in Casablanca, waar we snel de immense Hassan II moskee bekijken. En dan zit de rondreis door Marokko er al were op en vliegen we vroeg in de ochtend terug naar Nederland.