Tunesie - Reisverslag uit Djerba, Tunesië van bommeltje - WaarBenJij.nu Tunesie - Reisverslag uit Djerba, Tunesië van bommeltje - WaarBenJij.nu

Tunesie

Door: Webmaster

06 Januari 2007 | Tunesië, Djerba

Na een week door Zuid-Tunesië gereisd te hebben ben ik weer terug op de plek, waar het allemaal is begonnen, het eiland Djerba voor de oostkust van Tunesië .
Op zaterdag, 30 december, ben ik hier om 21:30 u. geland. Na een koude nacht in een (toch wel sfeervol) hotelletje op Djerba reist ons gezelschap op zondag in 3 jeeps naar Nouieal nabij Douz. Vandaar trekken we de Sahara in. Eerst nog met de jeeps maar vervolgens wordt alle bagage op kamelen geladen en trekken we te voet verder. Voor de komende 2 nachten slaan we ons tentenkamp op in de woestijn. Oudjaarsavond wordt gevierd onder gezang van de kamelendrijvers en bij een klein kampvuurtje (we moeten zuinig zijn met het hout).
Nieuwjaarsdag brengen we door met een wandeling en een kamelenrit door de woestijn. Ondanks dat er eigenlijk alleen zand te zien is, is het is een fantastische omgeving!
Vanuit de Sahara trekken we op 2 januari noordwaarts naar Tameraza in de bergen. De rit gaat o.a. dwars door het enorme zoutmeer, dat (gelukkig) grotendeels droog ligt. In de bergen rondom Tameraza maken we eerst een wandeling door een schitterende kloof voordat we op 3 januari weer zuidwaarts trekken naar Kheddache. Om daar te komen, moeten we wel ruim 6 uur in de bos zitten. Het landschap onderweg is steeds indrukwekkend, zodat de tijd voorbij vliegt. In Kheddache overnachten we in een grothotel. De ruimtes zijn in de bergen uitgegraven en dat heeft het voordeel dat we heerlijk warm kunnen slapen.
Donderdag, 4 januari verplaatsen we ons naar het vlakbij gelegen Tatouine, waardoor we voldoende tijd hebben om verschillende ksars (graanschuurtjes in een versterkt fort) te bekijken en een wandeling te maken bij het verlaten dorpje Guermessa. De laatste dag, 5 januari, sluiten we af met een indrukwekkende wandeling over de hoogvlakte tussen Douiret en Chenine. Na een late lunch in Chenine rijden we langs de kust terug naar Djerba.