China - Reisverslag uit Beijing, China van bommeltje - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Beijing, China van bommeltje - WaarBenJij.nu

China

Door: Webmaster

22 Juli 2007 | China, Beijing

Vroeg in de ochtend van 18 juli ben ik geland in Beijing, China. Het reisgezelschap krijgt even tijd om bij te komen van de lange vlucht, maar dan gaan we alweer op pad naar het zomerpaleis van de voormalige keizers, net buiten Beijing. Uiteraard slaan we in Beijing de "Verboden Stad", de keizerlijke paleizen in het hartje van de stad, niet over. Woensdagochtend, 19 juli, bekijken we dus de talloze gebouwen binnen het ommuurde terrein. We zijn echter niet alleen, ook de chinezen bezoeken tegenwoordig massaal hun historische gebouwen! In de middag bezoeken we verder de Tempel van de Hemel, die één dag voor de Verboden Stad werd voltooid, en waar de keizer kwam bidden voor een goed oogst. Op 20 juli trekken we opnieuw de drukke stad uit voor een wandeling over (een gerestaureerd deel van)de Chinese Muur. Bij terugkomst in Beijing maken we een wandeling door een van de laatste Hutongs, weggeduwd tussen de oprukkende torenflats.
Na Beijing reizen we door naar Xián. De stad is vooral bekend vanwege het levensgrote terra-cotta leger, maar wij gaan eerst naar de pas ontdekte Han yang tombes. In het ondergrondse museum loop je over glasplaten, waaronder het grafleger te zien is. Het grafleger bestaat hier uit poppetjes van ca. 20 cm. in tegenstelling tot het grote terra-cottaleger waar de grafwachters op ware grootte zijn uitgebeeld. Het enorme leger van duizenden soldaten is te zien in 2 grote hallen en houdt de wacht voor het graf van de eerste keizer van China. Geen twee gezichten lijken op elkaar. Verder bekijken we in de stad de grote Moskee en de moslimwijk rondom de Moskee, smalle straatjes met gezellige winkeltjes en ook de Klokken- en de Trommeltoren:

Vanuit Xi’an vliegen we naar Tibet, waar we een week zullen verblijven. Op 29 juli keren we terug naar China, naar Chengdu. Vanuit Chengdu maken we een uitstapje naar LeShan, waar een enorm boeddha-beeld in de rotsen is uitgehakt. We bekijken eerst vanaf een bootje op de rivier die naast de rotsen stroomt, het beeld en daarna beklimmen we de rotsen om het beeld van bovenaf te bekijken, wat niet meevalt bij het vochtige en hete weer. Voordat we weer verder vliegen bezoeken we net buiten Chengdu ook nog het pandafokcentrum. Vanwege het warme weer zijn de panda’s nu alleen vroeg in de ochtend buiten en dus te zien. De volwassen panda’s liggen er lui bij maar in de kinderspeelplaatsen dartelen enkele jonge panda’s vrolijk rond. Vanaf het centrum rijden we naar het vliegveld. De vlucht naar Hangzhou heeft echter forse vertraging, waardoor we pas laat daar aankomen. Met de bus rijden we vervolgens door naar Shaghai, waar we de laatste dag van de vakantie doorbrengen. Hier maken we zelfs een tropische moessonbui mee als we de Madarijntuinen bekijken. Met de snelle zweeftrein gaan we op 3 augustus naar het vliegveld en keren aan het eind van de middag weer terug in Nederland.