Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van bommeltje - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van bommeltje - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: Webmaster

29 Juli 2007 | Nederland, Amsterdam

Bijna een week zijn we in Tibet geweest en vooral veel, heel veel kloosters gezien. Op 23 juli landen we aan het eind van de middag op het vliegveld van Lhasa. Het vliegveld ligt op ruim een uur rijden van de hoofdstad, maar onderweg stoppen we eerst nog even bij een klein Tibetaans dorpje. Het is rustig in het dorpje, maar een groepje kinderen komt geïnteresseerd naar ons kijken. Op dat moment heb ik nog weinig last van de hoogte (3700 m). Dat wordt anders als ik eenmaal in bed lig, dan komt een loodzware hoofdpijn opzetten. Na een slapeloze nacht gaan we dan toch maar op pad. Allereerst rijden we naar Norbulingka, het park met verschillende zomerpaleizen, die de Daila Lama's in de loop van de geschiedenis hier hebben gebouwd. Het complex is een kleurrijk geheel door de geel geverfde gebouwen, met rijk versierde deuren, en veel planten. Verder bezoeken we die dagen in Lhasa de Jokhan-tempel, het Sera-klooster, het Drepung-klooster en natuurlijk het immense Potala-paleis. Het straatbeeld in Tibet wordt nu grotendeels door Han-chinezen bepaald maar in de kloosters en ook in het paleis zijn vnl. Tibetanen te zien, met gebedsmolentjes en thermoskannen vol gesmolten boter voor de kaarsjes.
Na Lhasa trekken we met de bus verder Tibet in naar Shigatse. We maken nog een omweg om vanaf een pas op 4990 m hoogte het heilige, azuurblauwe Yamdrok meer te zien. Helaas ligt de pas volledig in de wolken zodat we zonder iets gezien te hebben, teruggaan en doorrijden naar Shigatse. Voordat we deze stad intrekken gaan we eerst nog naar Gyantse. Op weg hier naar toe stoppen we voor een theevisite bij een Tibetaanse familie. Trots laten ze hun hele boerderij zien en vooral het elektrisch licht in de stal! In Gyantse bekijken we de Kumbum, een pagode met “duizend” klein kapelletjes met in elk daarvan weer een ander beeld. Vanaf de top heb je bovendien een mooi uitzicht over de omgeving. Na een late lunch gaan we terug naar Shigatse om daar nog het Tashilunpoklooster, de zetel van de Panchen Lama, te bekijken. Daarmee is ook het bezoek aan Tibet afgelopen; de volgende dag rijden we naar Lhasa om op 29 juli naar Chengdu in China door te vliegen.