Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van bommeltje - WaarBenJij.nu Jordanie - Reisverslag uit Amman, Jordanië van bommeltje - WaarBenJij.nu

Jordanie

Door: Webmaster

01 Maart 2008 | Jordanië, Amman

Deze keer ben ik een weekje door Jordanie aan het trekken, met start en finish in Amman. Van de oude binnenstad heb ik weinig gezien, want vanuit het "Hillside hotel" in Amman zullen we vooral de omgeving van de stad verkennen. Op 21 februari gaan we allereerst noordwaarts naar Aljoun. Hier bekijken we de ruïne van het Turks fort uit de Kruisvaarderstijd. Vervolgens rijden we een stukje terug naar het zuidelijker gelegen Jerash. In de Grieks-Romeinse oudheid was hier de stad Gerasa gevestigd. De stad werd na een aardbeving in 747 met zand bedekt en is daardoor goed bewaard gebleven. Ook de volgende dag trekken we opnieuw Amman uit, deze keer in oostelijke richting. We bezoeken enkele woestijnkastelen uit de 8ste eeuw; al-Amra (met schitterende fresco's) en Al-Kharana. Vervolgens rijden we westwaarts naar het laagste toegankelijke punt op aarde; de Dode Zee. Na een uitgebreide lunch in een resort hebben we volop de gelegenheid om te 'zwemmen' in de zee.
Op 23 februari verlaten we via de 'King's Highway' Amman. We stoppen alweer vlug bij Mount Nebo, vanwaar Mozes het beloofde land zag, en de st.Joriskerk in Madaba, met een plattegrond van Palestina in mozaïek (560 nChr). Via de diepe kloof, Wadi Mujib, gaat het verder zuidwaarts naar het kruisvaarderskasteel (1115 nChr) in Kerak. Om 19:30 u. komen we tenslotte aan in het 'Petra Diamond Hotel' in Wadi Mousa. Dit stadje vormt een prima uitvalsbasis om het wereldwonder “Petra” te bekijken. Via een nauwe kloof -Siq- komen we uit bij het mausoleum Al-Khazneh. Verder klimmen we omhoog naar de offerplaats, bekijken we de koningsgraven en klimmen opnieuw omhoog naar het klooster Al-Deir. Ook na een hele dag hier ronddwalen blijft de kleurenpracht van de rotsen je nog steeds verbazen.
Voordat we op 25 februari Wadi Mousa verlaten is er nog even tijd voor een bezoek aan het stadje. Om 12:00 u. vertrekken we naar Wadi Rum. Nadat we ons (bedoeïenen)kamp hebben ingericht, trekken we met open jeeps de woestijn in. Het miezert en het wordt steeds kouder, maar de woestijn blijft prachtig. 's Avonds begint het hard te regenen waardoor we niet helemaal droog de nacht doorkomen. Na een slapeloze nacht vertrekken we daarom al vroeg naar het "Nairoukh 2-hotel" in Aqaba voor een paar ontspannende dagen aan de Rode Zee. We bekijken o.a. het fort van Aqaba, maken een excursie in een glasboot en luieren op het strand. 28 Februari rijden we om 14:00 u. weer terug naar Amman, vanwaar vrijdagochtend vroeg het vliegtuig naar Nederland vertrekt.