Argentinie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van bommeltje - WaarBenJij.nu Argentinie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van bommeltje - WaarBenJij.nu

Argentinie

Door: Webmaster

13 Januari 2009 | Argentinië, El Calafate

Anderhalve week ben ik nu in Argentinië. Na de eerste week noord-Patagonie verkend te hebben zijn we nu in het zuidelijke deel aangekomen. Het begon allemaal uiteraard in Buenos Aires, waar we voor ons hotel de presentatie van de Dakarrally meemaken. Met lange tussenpauzes komt er af en toe een motor, zodat ik al vlug voor gezien houd. Op 3 januari verken ik de oude wijken van de stad; via het Plaza de Maya naar San Templo (met tango-dansers) en Boca. Vroeg in de avond vertrekt de nachtbus voor de 1300 km naar Puerto Madryn. Ondanks dat de bus vast komt te zitten in de berm, komen we 4 januari volgens schema aan in Puerto Madryn. Dit is ook een etappeplaats van de Dakarrally, zodat we nu alle motoren en wagens zien komen.
Maandag 5 januari maken we een excursie naar peninsula Valdez, waar langs de kust tientallen zee-olifanten, -leeuwen en pinguïns te zien zijn. Op het schiereiland zelf zien we ook guanaco’s (soort lama’s), Nandoes (soort struisvogel) en uiteraard schapen. Vanuit Puerto Madryn trekken we 6 januari oostwaarts richting de Chileense grens. Het wordt een lange busrit over eindeloze pampa’s. Aan het eind van de middag als we in de buurt van de Andes komen wordt het landschap gevarieerder. We overnachten in Esquel en gaan op 7 januari verder richting Bariloche. Onderweg stoppen we in het National Park los Alerces. Helaas zijn hier de beroemde eeuwenoude cipressen al lang gekapt. In Bariloche maken we op 8 januari een boottocht op Lake Nahuel Huapi met stops op Bosque de Arrayanes (het ‘bambibos’) en Isla Victoria. Op 09 januari verlaten we Noord-Patagonië en vliegen we naar Calafate, van waar we op 10 januari per bus verder reizen naar el Chalten. Het dorpje ligt in het National Park los Glaciers en in de directe omgeving zijn schitterende wandelingen te maken.
Zondag, 11 januari maken we schitterende gletsjerwandeling op de enorme Viedma glacier. Een van de hoogtepunten van de reis! De volgende dat zijn we aan het eind van de middag per bus teruggereisd naar Calafate. In de ochtend konden we daardoor nog een wandeling naar 'mirador Cerro Torre' maken.
Vanuit Calafate hebben we vandaag een excursie gemaakt naar de Perito Moreno-gletsjer.